Cultură

Aplauze de aur la Galaţi pentru Teatrul “Tudor Vianu” din Giurgiu

Municipiul Galaţi a respirat preţ de câteva zile aerul distins din incinta Teatrului  Dramatic “Fani Tardini”. Cea de-a XXIII-a ediţie a Festivalului Naţional de Comedie (2-9 octombrie) a reprezentat un adevărat eveniment pentru oraşul de la Dunăre cu peste 290.000 de locuitori, strada Domnească pe care este situat frumosul teatrul gălăţean transformându-se, spre orele serii, într-un fascinant furnicar de tineri, adulţi şi vârstnici nerăbdători să vadă cum scena prinde viaţă în spatele replicilor, al decorului şi al muzicii.

Un festival ambiţios realizat sub egida Consiliului Local Galaţi, în colaborare şi cu Asociaţia CIRCUIT, cu sprijinul Ministerului Culturii şi Cultelor şi al Bibliotecii V.A. Urechea, care a adus pe scena celui mai important teatru din Galaţi, 11 spectacole de comedie ale unor teatre de prestigiu din ţară, precum Odeon, Nottara, Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti sau ale unor teatre cu dorinţă de performanţă şi ambiţie de a se afla în prima linie, cum este Teatrul “Tudor Vianu” din Giurgiu.

Spectacolul “D’ale Carnavalului” preluat din stagiunea anterioară s-a jucat miercurea trecută, la ora 17.30, oră care a creat emoţii şi totuşi… cu o sală aproape plină. Distribuţia de zile mari, Adriana Trandafir, Magda Catone, Mihai Ciucă, Ovidu Cuncea, Andrei Duban, Nicolae Botezatu, Livius Rus, Vasile Toma şi Eduard Adam i-a atras pe gălăţeni să vadă producţia teatrului giurgiuvean, după ce, cu o seară înainte, urmăriseră un spectacol slăbuţ al Teatrului Naţional “Vasile Alecsandri” din Iaşi, captiv într-un joc scenic monoton, în ciuda interpretării bunicele.

După o singură repetiţie, un spectacol pus în cui luni bune (“D’ale Carnavalului”) a renăscut în aplauzele zgomotoase ale publicului. Care este magia prin care o mână de actori încheagă un spectacol dintr-un set de replici şi cum reuşeşte un regizor să mobilizeze energia tuturor protagoniştilor şi să presare sarea şi piperul mult aşteptate de public? La aceste curiozităţi am descoperit răspunsurile în spatele scenei de la Galaţi, în timpul repetiţiei de miercuri, 5 octombrie.

Lucrul în echipă este, se pare, cheia succesului în oricare domeniu, nefăcând excepţie nici cazul actorilor profesionişti care se ajută şi se susţin în timpul repetiţiilor. Din această ecuaţie nu au lipsit oamenii de la tehnic, cei care fac în aşa fel încât totul să meargă pe scenă ca uns, luminile să evidenţieze esenţialul iar sunetul să susţină replicile şi scenele de maximă intensitate. Toată magia spectacolului nu ar fi însă posibilă fără contribuţia directă şi indirectă a regizorului. În cazul acestei producţii, Dan Tudor a dat dovadă de o imaginaţie debordantă şi de o inteligenţă creatoare prin care a subminat handicapul creat de faptul că spectacolul a stat pe tuşă mai mult timp. Seara de 5 octombrie s-a încheiat astfel magnific pentru trupa teatrului giurgiuvean, succesul creionat în tuşe groase fiind confirmat de zeci de minute de aplauze edificatoare din partea unui public avizat şi educat, public la care conducerea teatrului giurgiuvean tânjeşte şi pentru care depune eforturi să îl formeze.

Şi pentru ca succesul să fie complet, directorul teatrului din Giurgiu, Mircea M. Ionescu, a primit premiul I la concusul de dramaturgie iniţiat în cadrul festivalului cu “Puşlamaua de la etajul 13”, piesă care va fi tipărită de partenerul festivalului Bibiloteca V.A. Urechea.

Până atunci, giurgiuvenii vor avea însă privilegiul să o vadă montată cel mai probabil la Giurgiu de talentatul Dan Tudor, cu ajutorul Ancăi Sigartău, chiar săptămâna viitoare. Prezenţa teatrului dunărean de la Giurgiu la festivalul de la Galaţi a lăsat ecouri şi impresii puternice, după spectacol, directorul teatrului gazdă, Vlad Vasiliu mărturisind într-un scurt interviu că nu concepe nicio ediţie viitoare de festival fără teatrul din Giurgiu.

La începutul acestei săptămâni a mai venit o veste bună legată de participarea teatrului nostru la acest festival care s-a dovedit a nu fi doar o însumare de spectacole, ci un eveniment cultural de anvergură. Interpretul personajului “Crăcănel” a primit premiul pentru improvizaţie. Actorul, Nicu Botezatu, veche cunoştinţă a teatrului giurgiuvean, a urcat pe scena Festivalului de două ori, prima oară în cadrul spectacolului “D’ale  Carnavalului”, iar a doua oară în „Azilul amanţilor”, sub egida Teatrului Evreiesc, în rolul lui Richard. Despre această reuşită a vorbit luni, 10 octombrie, în conferinţă de presă directorul Teatrului “Tudor Vianu”, Mircea M. Ionescu, care a precizat că Botezatu a primit cu mare surprindere această veste.

Print Friendly, PDF & Email

Știri asemănătoare

Lasă un comentariu

*Folosind acest formular ești de acord cu politica noastră de confidențialitate!