Până la a pleda pentru colaborarea deplină între autorităţi, cerând să fie lăsate deoparte orgoliile şi patima politică, ministrul Administraţiei şi Internelor, Gabriel Berca, a reacţionat cel puţin ciudat săptămâna trecută, alimentând şi mai mult reticenţele opoziţiei faţă de un guvern interimar numit doar pentru a stăvili vehemenţa oamenilor ieşiţi în stradă împotriva lui Băsescu şi Boc.
Despre ce este vorba, concret? Berca a susţinut o videoconferinţă cu toate comitetele judeţene pentru situaţiile de urgenţă, moment în care a şi-a exhibat toţi muşchii vocali, în plin Cod portocaliu, reproşând o aşa zisă pasivitate a liderilor din teritoriu referitoare la deszăpezirea drumurilor judeţene. Pentru conformitate, să precizăm că respectivele comitete de urgenţă sunt conduse de prefecţi şi preşedinţii consiliilor judeţene.
Dumitru Beianu, preşedintele Consiliului Judeţean Giurgiu, s-a declarat ”…dezamăgit de această atitudine duplicitară”, în condiţiile în care autorităţile locale şi-au depăşit practic limitele tehnice şi au reacţionat lăudabil în toate cele trei serii de Cod portocaliu, începând cu 25 ianuarie, pentru ca, pe nepusă masă, pe 11 februarie, între orele 22.30 şi miezul nopţii, să fie închise principalele drumuri naţionale de pe teritoriul judeţului. Adică DN 5B şi DN 61, ceea ce a dus, firesc, şi la închiderea autostrăzii A 1, Giurgiu – Piteşti, toate acestea fără a fi anunţată vreo autoritate giurgiuveană. Şi asta după ce, reiterăm acest aspect, se făcuseră – punctual la Giurgiu, cel puţin – eforturi susţinute pentru a ţine vii drumurile judeţene, mare parte dintre acestea fiind fluidizate corespunzător.
Aşadar, pe de o parte, echipele de deszăpezire conduse de prefectul Robert Cristoi şi Dumitru Beianu reuşesc să organizeze traficul din zonă, cu eforturi considerabile, pe de altă parte, onor ministerele de resort, care au drumurile naţionale în responsabilitate, decid să le închidă tam-nisam. Fără a anunţa pe nimeni.
Dacă ne amintim bine, în momentul în care a început să viscolească abundent, Federaţia Operatorilor Români de Transport au acuzat net CNADR (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale), dar şi Poliţia Rutieră, că închid deliberat drumurile naţionale. De ce? Pentru că, efectiv, nu au habar cum să reacţioneze.
Ca să revenim, sunt de înaintat câteva consideraţii. Cu toate dotările de rigoare, Transporturile şi Administraţia închid drumuri late de cel puţin 12 metri, unde ar putea, nu-i aşa, interveni maşini mari de deszăpezire, în timp de în teritoriu, la nivelul unor drumuri judeţene pe jumătate ca şi lăţime, se menţine, cum-necum, un trafic decent, cât să nu rămână oamenii izolaţi. Cine face pe supăratul şi pozează în coercitivul mic şi-al dracu’? Domn’ ministru Berca. Probabil nostalgic după fostul premier, sau nostalgic inclusiv după trecutele cutume, când activiştii de partid ai lui Ceauşescu munceau… propagandistic, în timp ce alţii rezolvau problemele. Este, se pare, şi în firea PDL-ului să se comporte astfel.
Faţă de toate acestea, preşedintele CJ Giurgiu Dumitru Beianu a sesizat ”diferenţa mare de implicare, dar şi de abordare a situaţiilor”, într-adevăr extreme, şi a condamnat ”capotarea autorităţilor statului în faţa vicisitudinilor vremii.”
La celălalt pol, în clipa în care a fost declarat codul verde, Gabriel Berca şi-a reînceput tirada demagogică, sesizată încă din debutul articolului, amintind că în prezent, în teren se află peste 10.000 de cadre MAI şi cel puţin 1700 de mijloace tehnice… Stimaţi cititori de minimum 40 de ani, vă mai amintiţi de raportările către tovarăşu’ de odinioară? Parcă seamănă, nu-i aşa? Şi când te gândeşti că PDL-ul pozează în partid de dreapta.