Într-o conferinţă de presă desfăşurată miercuri, 20 iulie, la Consiliul judeţean Giurgiu, şi relatată de mass-media, aflăm de la conducerea instituţiei că o sumă fabuloasă a fost împrumutată de fostele conduceri ale administraţiei judeţene. „Am găsit împrumuturi de 1.540 de miliarde de lei vechi”, a spus şeful CJG. Nu negăm informaţia, însă e important de spus că niciodată conducerea, fie ea a judeţului, nu poate contracta împrumuturi fără a exista o hotărâre a forului deliberativ, în cazul nostru, a Consiliului Judeţean Giurgiu, în componenţa căruia se află aleşii propuşi pe listă de o entitate politică. Se pare că, de-a lungul anilor, ei, aleşii, au votat propunerile executivului, fără a pune prea multe întrebări. Ba, chiar, ne amintim că repartizarea sumelor pentru drumurile judeţene era făcută la… „troc”… cu negocieri în comisii, cu amendamente făcute în plen, cu plecări de la lucrări… Domnii Cristan Marciu, fost şi actual vicepreşedinte, dar şi Răzvan Cuc, fost consilier judeţean şi actualmente consilier personal de preşedinte, care pot confirma că aşa au stat lucrurile! Cu siguranţă, e nevoie de o analiză atentă a tuturor „problemelor” identificate de conducerea actuală a CJ, însă ne-am obişnuit ca la fiecare început de mandat să apară declaraţii legate de greaua moştenire!!! declaraţii care, mai apoi, să se piardă… în înţelegeri şi eventuale trocuri politice!
S-a mai spus că „suma acordată pentru ajutoarele financiare a fost uriaşă”. Parcă, erau de altă părere şi social-democraţii şi nu numai, în mandatul trecut şi, mai cu seamă, înainte de campania electorală, când pe bandă rulantă veneau cu propuneri de acordare a ajutoarelor financiare către persoane cu probleme de sănătate sau în situaţii financiare grele. Şi nu doar ei făceau asta.. Aşa se face că s-au acordat 19 miliarde lei, numai anul acesta! Şi unde mai pui că prefectul tehnocrat atacase hotărârea în contencios administrativ, ceea ce a nemulţumit pe mulţi!
„Mi-au atras atenţia … ajutoarele date bisericilor. Vorbim de 23 miliarde de lei, doar în 2015, şi încă 7 anul acesta” ar mai fi menţionat şeful CJ. Aşa stau lucrurile! A spus-o presa în repetate rânduri, au mai spus-o timid şi câţiva consilieri, însă, nu ne amintim să existe în procesele verbale ale şedinţelor prea multă opoziţie faţă de asemenea proiecte avansate de executivul CJ Giurgiu. Să nu uităm că şi în mandatul trecut exista un preşedinte – Vasile Mustăţea şi doi vicepreşedinţi – Cristian Marciu şi Dumitru Gavrilă!
Mai mult, se pare că aspectele semnalate în conferinţa de presă vor face obiectul unui audit care urmează să fie efectuat la Consiliul Judeţean Giurgiu.
Pentru corecta informare a cititorilor noştri vom reda în cele ce urmează atribuţiile Consiliului judeţean conferite prin lege şi pentru a lămuri cine aprobă sau nu contractarea de credite… documentaţiile tehnico-economice pentru lucrările de investiţii de interes judeţean… şi altele…
ATRIBUŢIILE CONSILIULUI JUDEŢEAN
Potrivit art. 91(1) din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicatã, consiliul judeţean îndeplineşte următoarele categorii principale de atribuţii:
- a) atribuţii privind organizarea şi funcţionarea aparatului de specialitate al consiliului judeţean, ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes judeţean şi ale societăţilor comerciale şi regiilor autonome de interes judeţean;
- b) atribuţii privind dezvoltarea economico-socială a judeţului;
- c) atribuţii privind gestionarea patrimoniului judeţului;
- d) atribuţii privind gestionarea serviciilor publice din subordine;
- e) atribuţii privind cooperarea interinstituţională;
- f) alte atribuţii prevăzute de lege
2) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), consiliul judeţean:
- a) alege, din rândul consilierilor judeţeni, 2 vicepreşedinţi;
- b) hotărăşte înfiinţarea sau reorganizarea de instituţii, servicii publice şi societăţi comerciale de interes judeţean, precum şi reorganizarea regiilor autonome de interes judeţean, în condiţiile legii;
- c) aproba regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului judeţean, organigrama, statul de funcţii, regulamentul de organizare şi funcţionare ale aparatului de specialitate, precum şi ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes judeţean şi ale societăţilor comerciale şi regiilor autonome de interes judeţean;
- d) exercita, în numele judeţului, toate drepturile şi obligaţiile corespunzătoare participaţiilor deţinute la societăţi comerciale sau regii autonome, în condiţiile legii;
- e) numeşte, sancţionează şi dispune suspendarea, modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de munca, în condiţiile legii, pentru conducătorii instituţiilor şi serviciilor publice de interes judeţean.
3) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b), consiliul judeţean:
- a) aproba, la propunerea preşedintelui consiliului judeţean, bugetul propriu al judeţului, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
- b) aproba, la propunerea preşedintelui consiliului judeţean, contractarea şi/sau garantarea împrumuturilor, precum şi contractarea de datorie publica locală prin emisiuni de titluri de valoare în numele judeţului, în condiţiile legii;
- c) stabileşte impozite şi taxe judeţene, în condiţiile legii;
- d) adopta strategii, prognoze şi programe de dezvoltare economico-socială şi de mediu a judeţului, pe baza propunerilor primite de la consiliile locale; dispune, aproba şi urmăreşte, în cooperare cu autorităţile administraţiei publice locale comunale şi orăşeneşti interesate, măsurile necesare, inclusiv cele de ordin financiar, pentru realizarea acestora;
- e) stabileşte, pe baza avizului consiliilor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale implicate, proiectele de organizare şi amenajare a teritoriului judeţului, precum şi de dezvoltare urbanistica generală a acestuia şi a unităţilor administrativ-teritoriale componente; urmăreşte modul de realizare a acestora, în cooperare cu autorităţile administraţiei publice locale comunale, orăşeneşti sau municipale implicate;
- f) aproba documentaţiile tehnico-economice pentru lucrările de investiţii de interes judeţean, în limitele şi în condiţiile legii.
(4) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. c), consiliul judeţean:
- a) hotărăşte darea în administrare, concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate publica a judeţului, după caz, precum şi a serviciilor publice de interes judeţean, în condiţiile legii;
- b) hotărăşte vânzarea, concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate privată a judeţului, după caz, în condiţiile legii;
- c) atribuie, în condiţiile legii, denumiri de obiective de interes judeţean.
(5) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. d), consiliul judeţean:
- a) asigura, potrivit competentelor sale şi în condiţiile legii, cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes judeţean privind:
- educaţia;
- serviciile sociale pentru protecţia copilului, a persoanelor cu handicap, a persoanelor vârstnice, a familiei şi a altor persoane sau grupuri aflate în nevoie socială;
- sănătatea;
- cultura;
- tineretul;
- sportul;
- ordinea publica;
- situaţiile de urgenta;
- protecţia şi refacerea mediului înconjurător;
- conservarea, restaurarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice şi de arhitectura, a parcurilor, gradinilor publice şi rezervaţiilor naturale;
- evidenta persoanelor;
- podurile şi drumurile publice;
- serviciile comunitare de utilitate publica de interes judeţean, precum şi alimentarea cu gaz metan;
- alte servicii publice stabilite prin lege;
- b) sprijină, în condiţiile legii, activitatea cultelor religioase;
- c) emite avizele, acordurile şi autorizaţiile date în competenta sa prin lege;
- d) acorda consultanţa în domenii specifice, în condiţiile legii, unităţilor administrativ-teritoriale din judeţ, la cererea acestora.
(6) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. e), consiliul judeţean:
- a) hotărăşte, în condiţiile legii, cooperarea sau asocierea cu persoane juridice romane ori străine, inclusiv cu parteneri din societatea civilă, în vederea finanţării şi realizării în comun a unor acţiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public judeţean;
- b) hotărăşte, în condiţiile legii, infratirea judeţului cu unităţi administrativ-teritoriale din alte tari;
c) hotărăşte, în condiţiile legii, cooperarea sau asocierea cu alte unităţi administrativ-teritoriale din ţara ori din străinătate, precum şi aderarea la asociaţii naţionale şi internaţionale ale autorităţilor administraţiei publice locale, în vederea promovării unor interese comune.