În prima lună a anului viitor, guvernul bulgar va decide dacă va construi sau nu alte două poduri peste Dunăre. Aceasta a fost declaraţia ministrului dezvoltării regionale, Liliana Pavlova, de zilele trecute, a relatat cotidianul Novinite, preluat de Agerpres. Potrivit oficialului bulgar, aceste două noi poduri ar putea fi construite printr-un parteneriat public privat.
Bulgaria şi România sunt legate, deocamdată, doar prin Podul Prieteniei, cunoscut şi ca Podul Dunăre 1 de la Giurgiu-Russe, pod construit în 1954. Cel de-al doilea pod, de la Calafat-Vidin, ar urma să devină operaţional în 2013, deşi iniţial s-a vorbit de inaugurarea acestuia pe 29 noiembrie. Neînţelegerile privind împărţirea veniturilor încasate au făcut, însă, în cel mai balcanic mod cu putinţă, ca podul să-şi amâne inaugurarea, deşi construcţia a fost finalizată, cu câteva săptămâni în urmă fiind terminaţi şi ultimii 18 metri pe partea românească. Nu pot fi excluse aici disensiunile economice dintre cele două state, zice-se prietene, România şi Bulgaria exprimându-şi intenţia de a stabili în instanţă cum vor împărţi taxele colectate din folosirea podului.
Una peste alta, vecinii noştri, din dorinţa de a fi mai aproape de piaţa europeană, vor ca, în total, să ajungă la cinci legături peste Dunăre cu România. Aşadar, pe lângă podurile Giurgiu-Russe şi Calafat-Vidin, ar mai putea fi construite alte trei. Bulgarii s-au orientat deja spre Călăraşi-Silistra şi Bechet-Oreahov.
Oarecum ironic, dar perfect plauzibil pentru nota demagogică ce a însoţit întotdeauna comportamentul oamenilor noştri politici, la întâlnirea de sfârşit de an dintre oficialităţile giurgiuvene şi cele din Russe – e adevărat, cu paharul de şampanie în mână – s-a tot bătut câmpii despre un tunel subteran Dunării şi dispariţia taxelor. Nota bene, despre tunelul pe sub Dunăre care să lege cele două urbe prietene, Giurgiu şi Russe, se vorbeşte fix de la mijlocul anilor ’90.