În capitala mondială a teatrului, la Avignon, zilele trecute, în plin festival, prima piesă istorică scrisă de marele Will a bătut toate recordurile de longevitate. Cu tot cu cele şapte antracte programate, ”Henry the sixth” a durat fix 18 ore şi 23 de minute. Piesa, în sine, durează aproape 13 ore, dar ce este de-a dreptul remarcabil e faptul că spectatorii au părăsit în număr foarte mic o sală cu 600 de locuri.
Culpabilul pentru acest maraton absolut insolit este tânărul regizor Thomas Jolly, 32 de ani, care a gândit proiectul încă din 2010.
Critica s-a arătat binevoitoare cu Jolly şi a opinat că ”spectacolul maraton a semănat cu un serial de televiziune prin prisma efectelor speciale şi a suspansului, dar a rămas fidel marelui Shakespeare prin intermediul textului, dar şi acusticii perfecte şi teatralităţii intacte.”
De-a lungul celor 15 acte care adună peste 150 de personaje, intriga traversează Războiul de 100 de ani şi Războiul celor două roze, în interminabila dispută pentru legitimitatea tronului britanic.
Într-un atare context, ce a fost apreciat, de asemenea, de critici, s-a referit la calitatea spectacolului de a fi ştiut să facă perfect inteligibil arborele genealogic complicat al regalităţii britanice.
Nimic din textul original nu a fost sacrificat, piesa încheindu-se acolo unde începe cea mai notorie şi mai sângeroasă dintre piesele istorice ale lui Shakespeare – ”Richard al III-lea”.
Una peste alta, Thomas Jolly a ţinut să declare la conferinţa de presă de după premieră că ”Henry VI desenează 50 de ani din istoria unei naţiuni care se dezintegrează şi degenerează atât de mult încât, la un moment dat, pune pe tron un monstru.”