Trist, dar adevărat! Ne situăm, din nou, în „Top” în ce priveşte rezultatele slabe înregistrate la Evaluarea naţională susţinută de absolvenţii claselor a VIII-a. Şi anul acesta, judeţul Giurgiu se află în coada clasamentului, cu un procent scăzut de medii peste 5 – 55,1%, ne depăşesc judeţe precum Teleorman, Mehedinţi sau Călăraşi. Aşa s-a întâmplat şi în ultimii ani, noi tot în coadă am fost, depăşindu-ne, paradoxal sau nu, aceleaşi judeţe: Teleorman şi Mehedinţi. Anul trecut, promovabilitatea la evaluare a fost de 65,2%, iar în 2014, de 60,44%. De ce s-a ajuns aici? Putem doar intui! În fiecare an se vorbeşte despre căutarea de soluţii, imediat după aflarea rezultatelor, dar vine vacanţa şi odată cu ea şi… uitarea. O luăm de la capăt! Un nou an şcolar! Dorinţe de mai bine.. până la examen! În restul anului, se pare că suntem mai preocupaţi de politică şi mă refer aici la inspectorat şcolar, conducerile şcolilor, profesori… Nimic rău, dacă totul ar merge ca la carte!
Analizând rezultatele ultimilor ani, rezultatele de la Evaluarea naţională ar trebui să ne determine pe toti la o analiză serioasă a sistemului educational giurgiuvean. Deopotrivă, părinţi, profesori, politicieni şi factori decizionali, să ne aşezăm la aceeaşi masă şi să vedem ce este de făcut. Se impune o asemenea evaluare, identificând cauzele şi luând măsurile ce se impun! Altfel, vine 2017, aceleaşi rezultate, poate chiar mai slabe ca acestea şi vom ridica din nou din umeri!
Oare, aceste rezultate şi comportamentele pe care le-au generat să fie oglinda societăţii noastre de azi?
Pentru notele obţinute la acest examen nu trebuie să îi facem responsabili doar pe elevii dezinteresaţi de învăţătură. Vina o poartă în egală măsură şi cadrele didactice, părinţii, precum şi reprezentanţii Ministerului Educaţiei. Nu ne putem aştepta la performanţe deosebite în învăţământ, în general, şi la examenele de evaluare şi cel de bacalaureat, în special, dacă reforma sistemului nu începe de la baza acestuia, din primul an de şcolarizare a copilului. Noi, românii, facem experimente, uitând că aveam cel mai bun sistem de învăţământ! Avem în continuare programe şcolare mult prea încărcate, un sistem de învăţământ neatractiv şi care nu este centrat pe abilităţile fiecărui elev.
Toate acestea, ne determină să le cerem factorilor decizionali judeţeni să privească sistemul de învăţământ cu mai mult interes şi responsabilitate, pentru a găsi o rezolvare la problemele cu care se confruntă educaţia în Giurgiu.
Mariana Mitroi