În al şaselea an de apartenenţă la Uniunea Europeană, România nu a reuşit să-şi îmbunătăţească capacitatea de absorbţie a banilor europeni. Mai mult, a ajuns în situaţia ruşinoasă de a nu mai trimite către Comisia Europeană cereri de rambursare pentru patru programe operaţionale. Asta începând cu 1 iulie.
În afara gradului de absorbţie redus, nici contractele în derulare nu sunt foarte curate. Bunăoară, Oficiul European de Luptă Antifraudă suspectează o serie de nereguli în cazul anumitor proiecte majore de infrastructură, cazul autostrăzii Arad-Nădlac. Aşadar, până la finalizarea cercetărilor, în cazul a patru programe operaţionale legate de sectorul regional, de mediu, de transport şi de competitivitate nu mai sunt trimise cereri de rambursare.
Este de amintit că în primăvara anului trecut, într-un acces de optimism, ministrul Transporturilor de atunci, Anca Boagiu, definea instituţia pe care o conduce o veritabilă sugativă de fonduri europene. Doar un an mai târziu, a devenit limpede că România va avea un deficit important de fonduri. În acest domeniu, al transporturilor, specialiştii vorbesc de pierderi echivalând cu un miliard de euro.