Propunerea ca elevii de clasa a VIII-a care nu obţin nota 5 la examenul de Evaluare Naţională să fie îndrumaţi către şcoala profesională este în dezbatere de câţiva ani buni. În acest an, însă, polemica a atins cote infinit mai înalte.
Tot mai mulţi dascăli au intrat în contact cu Ministerul Educaţiei şi au lansat ideea că, mai întâi, şcoala profesională nu ar trebui desconsiderată şi percepută ca un capăt de drum pentru adolescenţi, pe de altă parte, această formă de învăţământ ar trebui să beneficieze de elevi cu o pregătire decentă la nivel de gimnaziu.
Dascălii care îmbrăţişează această optică consideră că nu se poate vorbi de specialişti şi absolvenţi competenţi în meserie fără însuşirea noţiunilor de bază aferente claselor V-VIII: comunicare în limba română, matematică, fizică, chimie.
Pe de altă parte, una din problemele delicate rezidă în realismul cu care îşi privesc părinţii proprii copii. Aceştia ar trebui să realizeze mult mai fidel care le sunt abilităţile şi înclinaţiile reale.
Una peste alta, ceea ce trebuie să prevaleze este ideea că şcoala profesională nu ar trebui înţeleasă ca o ultimă alternativă pentru elevii cu note mici.