Situaţie critică pentru 80 de familii care locuiesc în blocurile de pe Oinac. De trei zile, Apa Service le-a oprit apa potabilă, din cauza datoriilor acumulate de câţiva vecini. Oamenii sun revoltaţi şi acuză operatorul de apă de abuz. De celalaltă parte, reprezentanţii Apa Servie avertizează că urmează să ia astfel de măsuri în toate scările ce înregistrează datorii.
Disperaţi că stau fără apă în case de trei zile, locatarii scării A din blocul C8 au decis să îşi strige public nemulţumirile. Luni, ei s-au trezit cu o echipă de la Apa Service, care a spart lacătul de la subsol şi a luat apometrul, apometru cumpărat de locatari. Oamenii acuză acum operatorul de apă de abuz şi încălcarea proprietăţii.
Locatarii spun că, din punct de vedere legal, sunt reprezentaţi de asociaţia de proprietari, iar Apa Service ar trebui să îşi regleze conturile cu asociaţia, şi nu să vină direct să oprească apa. Pentru cei patru datornici, suferă acum toţi locatarii scării, o scară pe care locuiesc, în general, oameni bătrâni şi bolnavi.
Evident, oamenii s-au impacientat când au văzut că li se taie apa, însă singurul răspuns primit de la Apa Service a fost unul ferm: nu dau drumul la apă până când datornicii nu îşi achită datoriile. Prin urmare, celelalte familii, care au plătit la zi, suferă fără a avea vreo vină.
Soluţia branşării pe orizontală – singura care ar elimina apariţia unor probleme de acest gen – nu este prea bine primită de locatari. Şi nu pentru că nu ar vrea, ci pentru că – spun ei – există o serie de probleme tehnice, legate de construcţia blocului.
Oamenii sunt foarte porniţi împotriva operatorului de apă, considerând că ar fi putut exista şi alte soluţii pentru încasarea datoriilor, fără ca acestea să afecteze pe cei buni platnici, ajunşi acum în postura de vinovat fără vină. În plus, locatarii mai acuză Apa Service că, prin decizia de a opri furnizarea apei potabile, încălcă legea.
Şi, pentru că situaţia este, cu adevărat explozivă, s-a încercat găsirea unei soluţii care să nu îi afecteze pe toţi locatarii: debitorii să semneze un angajament de plată, prin care să îşi eşaloneze datoriile. Numai că nici aşa problema nu s-a rezolvat, pentru că doar trei din cele patru familii datornice au ăncheiat o astfel de eșalonare, în cel de-al patrulea caz fiind vorba – așa cumn spun locatarii scării A din blocul C8- despre un bătrând singur, paralizat, care nu are cum să meargă la sediul Apa Service pentru semnarea eșalonării.
Reprezentanţii asociaţiei de proprietari la care este arondată această scară spun că situaţia scării A din blocul C8 nu este singulară, patru scări de bloc din asociaţie fiind debranşate de la apă, din cauza datoriilor înregistrate, datorii care se ridică la circa 100 de milioane de lei vechi pe fiecare scară. Tot ei ne-au spus că în cursul zilei de miercuri ar urma să se reia livrarea apei potabile, cu condiţia ca toţi locatarii să semneze un angajament că până la 15 octombrie vor trece la banşarea pe orizontală.
De celalată parte, conducerea Apa Service este fermă şi de neclintit, atenţionând că situaţiile de genul celor înregistrate în cartierul Oinac vor deveni un aspect banal, în toate cartierele, operatorul de apă urmând a recurge la măsura opririi apei potabile în toate scările ce înregistrează datorii.