Actualitate

"Piaţa politică", decembrie 2015

sondajBarometrul de opinie “Piața Politică”, decembrie 2015 Raportul 2: Lideri și agendă
Al doilea raport al Barometrului “Piața Politică” – decembrie 2015 al Agenției de Rating Politic (2 – 6 decembrie 2015) urmărește felul în care a fost percepută instalarea Guvernului Cioloș, agenda solicitată acestuia și câteva chestiuni ce țin de profilul liderilor și al partidelor.
Agenda generală ▪ Direcția percepută a țării este una mai negativă decât în primăvară (46% acum față de 36% atunci), mai ales după evenimentele din ultima lună, dar și după estomparea exuberanței post-alegeri. ▪ Problemele de mediu își fac loc în topul preocupărilor, alături de cele trei subiecte consacrate: corupție, locuri de muncă, sistemul de sănătate. ▪ Subiectul imigranților este văzut ca o amenințare de o mare majoritate dintre români (67%), deși doar pentru 25% dintre respondenți reprezintă un subiect extrem de important. ▪ Apartenența la Uniunea Europeană este evaluată pozitiv în continuare de către majoritatea românilor (58%), în contextul dezbaterilor tot mai dese despre viitorul proiectului UE. Topul încrederii ▪ Klaus Iohannis rămâne lider de piață după criza politică din noiembrie, ieșind întărit și confirmat ca principal pol de încredere pe scena politică (64% încredere). ▪ Propunerea sa pentru prim ministru, Dacian Cioloș, intră în scenă cu peste 50% încredere, o poziție solidă pentru un nou venit. ▪ În topul încrederii se mai află liderii a două instituții: guvernatorul Mugur Isărescu și procurorul șef DNA, Laura Codruța Kovesi. ▪ Profilul general al primilor doi lideri: Klaus Iohannis și Dacian Cioloș este unul pozitiv. În cazul președintelui principalul atribut asociat liber de respondenți este – cinstit, iar în cazul premierului – educația, competența. După instalarea Guvernului Cioloș: ▪ Există o așteptare general pozitivă față de acesta de a îmbunătăți situația României (57%). ▪ Totuși, majoritatea, 53%, cred că va sta doar un an în funcție.
2 ▪ Soluția tehnocraților este bine primită de 59%, prin comparație cu soluția unui guvern politic. ▪ Mai mulți cred că este doar parțial independent(44%) sau că se află total sub influență politică (28%). ▪ Nu există o opinie clară despre cine este la putere și cine în opoziție. Alegătorii fiecărui partid tind să-și vadă mai mult favoriții la putere. ▪ Topul problemelor prioritare pentru agenda Guvernului nu diferă mult de așteptările generale. Dar este o agendă în principal economică: locuri de muncă și nivel de trai, urmate de corupție și sistemul sanitar. Elemente de profil pentru partidele politice Pentru că s-a discutat public despre auditul partidelor sau de evaluarea brandurilor marilor partide, am inclus în cercetare câteva întrebări despre profiul perceput al acestora. Prezentăm aici doar o scurtă parte a acestei evaluări, bazată pe o listă de atribute fixe. ▪ Există câteva elemente de diferențiere în favoarea PNL în acest moment: – Este perceput mai mult ca partidul care poate moderniza România. – Este asociat mai mult cu promovarea unor oameni cinstiți. ▪ Ambele branduri, PSD și PNL, ar putea convinge mai mult în privința principalului lucru solicitat politicienilor: cinstea, dar și cu privire la empatie și comunicarea directă cu alegătorii.
Al doilea raport al Barometrului – decembrie 2015 poate fi descărcat de la adresa: http://ratingpolitic.ro/wp-content/uploads/2015/12/sondaj-national-decembrie-2015-Raportul-2.pdf Primul raport al Barometrului – decembrie 2015, deja prezentat public, poate fi descărcat de la adresa: http://ratingpolitic.ro/wp-content/uploads/2015/12/sondaj-national-decembrie-2015-Raportul-1.pdf Sondajul a fost realizat de Agenția de Rating Politic în perioada 2 – 6 decembrie 2015, pe un eşantion reprezentativ pentru populaţia României de 950 de persoane, cu interviuri telefonice şi are o eroare de 3,2%. Cercetarea face parte dintr-o serie de studii şi analize ale Agenţiei de Rating Politic realizate pentru uz propriu, „Barometrul Piaţa politică” (raportul anterior: aprilie 2015). Agenția de Rating Politic a realizat în 2 noiembrie 2014 sondajul exit-poll (la secțiile de vot) de la primul tur al alegerilor prezidențiale prezentat de Realitatea Tv.
Agenția de Rating Politic este o companie de consultanţă&strategie politică și cercetare de piață, fondată și condusă de Cristian Andrei, consultant politic.

Știri asemănătoare

1 comentariu

Mihnea Boerescu-- cons. judetean PNL 14 decembrie 2015 at 2:48

Foarte interesant . De analizat.

Răspunde

Lasă un comentariu

*Folosind acest formular ești de acord cu politica noastră de confidențialitate!