540 de primari au migrat de la un partid la altul în 2014 în urma ordonanţei care a suspendat interdicţia unui edil de trece la un alt partid în timpul mandatului. O analiză a ExpertForum arată că, anul trecut, 17% din cei 3.180 de primari au ales să plece din partidul sub culorile căruia au câştigat mandatul. Datele arată că PSD este câştigătorul net al migraţiei primarilor, cu 404 noi edili. La nivelul consilierilor judeţeni din 1.338 au plecat la alte partide 171. Laura Ştefan de la ExpertForum susţine că aleşii locali care au migrat trebuie să-şi piardă funcţiile.
Cei mai mulţi primari au plecat de la PNL – 268, iar de la PDL 195. La PDL a migrat un singur primar, iar la PNL 5. Un element interesant este că la PLR, partidul fostului premier Tăriceanu, au migrat 34 de primari, iar la UNPR au migrat 14 primari.
Analiza ExpertForum mai arată şi că din totalul de 40.022 consilieri locali au migrat 4.378, ceea ce reprezintă aproape 11%.
În august 2014, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă care permite migraţia aleşilor locali pentru 45 de zile fără ca aceştia să-şi piardă mandatul. În mod normal legea interzicea primarilor, consilierilor locali/judeţeni, preşedinţilor de consilii judeţene să se mute de la partidul cu care au câştigat alegerile sub sancţiunea pierderii mandatului. Liviu Dragnea, cel care s-a ocupat de această ordonanţă, a declarat la acel moment că de fapt suspendarea legii înseamnă “eliberarea primarilor de sub jugul partidelor”.
Ordonanţa 55/2014 emisă de guvernul Ponta a fost declarată de neconstituţională de Curtea Constituţională. Argumentul esenţial al CCR a fost acela că prin legiferarea migraţiei se modifică harta politică a ţării fără ca în această ecuaţie să fie inclus cetăţeanul. “În cazul primarilor, CCR a spus că atunci când omul a votat, a votat în considerarea afilierii politice a primarului, altfel s-ar încuraja migraţia politică şi rearanjarea scenei politice fără implicarea cetăţenilor”, a explicat Laura Ştefan. Altfel spus a fost eludat dreptul de vot al cetăţenilor deoarece primarii, consilierii locali/judeţeni, şefii de CJ-uri sunt aleşi şi pe considerentul apartenţei la o formaţiune politică.
Ce ar trebui să se întâmple cu primarii care au migrat?
Reprezentanţii ExpertForum susţin că, în opinia lor, primarii trebuie să-şi piardă mandatele şi să se organizeze alegeri anticipate. ”Curtea a spus că ordonanţa este neconstituţională şi Parlamentul trebuie să emită o lege de respingere. Parlamentul trebuie să spună care sunt efectele asupra aleşilor. Pare că Parlamentul are multe opţiuni. În opinia mea, Parlamentul trebuie să spună în legea de respingere că mandatele primarilor încetează“, a declarat Laura Ştefan din partea ExpertForum. În opinia expertului anticorupţie, Laura Ştefan, consilierii locali şi judeţeni ar trebui să-şi piardă mandatul în urma deciziei CCR. În cazul lor, procedurile ar trebui să fie mai rapide, ceea ce înseamnă că ar trebui să-şi piardă mandatul automat.
Potrivit ExpertForum, CCR a spus că ordonanţa este neconstituţională şi Parlamentul trebuie să emită o lege de respingere. “Parlamentul trebuie să spună clar în legea de respingere care sunt efectele asupra aleşilor. Pare că Parlamentul are multe opţiuni. În opinia mea, Pralmentul trebuie să spună în legea de respingere că mandatele primarilor încetează. Parlamentul probabil nu va face nimic şi atunci vom avea procese peste procese. Riscurile sunt să avem decizii neunitare”, a mai declarat Laura Ştefan
Cei 540 de primari care au migrat de la un partid la altul pot invoca faptul că au acţionat în limitele ordonanţei date de guvern. Reprezentanţii ExpertForum susţin că acest argument nu poate fi invocat de primari deoarece orodnanţa a schimbat doar temporar procedurile. “Nici unul dintre primari nu puteau să spună că habar nu aveau că există o legătură cu alegerile prezidenţiale”, a declarat Laura Ştefan. Primarii nu sunt însă vinovaţii principali ai acestei situaţii în opinia lui Sorin Ioniţă de la ExperForum. “Primarii sunt victime colaterale. Ei trebuie să ceară socoteală dacă îşi pierd mandatele. Nu poţi să spui la nesfârşit că esti om politic şi nu cunoşteai riscurile. Vedem că partidele au o problemă în a face politici publice sănătoase şi cineva suferă. Acum suferă chiar ei”, a declarat Sorin Ioniţă.
Potrivit datelor ExpertForum, judeţul Giurgiu este pe primul loc în topul cu cei mai mulţi primari care au migrat. Pe locul doi este judeţul Neamţ, urmat de Buzău.
Reacţiile ambasadelor străine în România dar şi ale societăţii civile au fost extrem de vehemente în acest caz. Seful Ambasadei SUA în Bucureşti, Dean Thompson, a declarat, într-un interviu acordat în exclusivitate ziarului Gândul, că nu a primit niciun fel de explicaţii din partea premierului Ponta sau a vicepremierului Dragnea cu privire la motivul pentru care Guvernul a dat Ordonanţa de Urgenţă privind migraţia aleşilor locali. Diplomatul american susţine că această schimbare legislativă ar trebui să urmeze o cale „transparentă, adică una parlamentară”.
Ambasada Marii Britanii a transmis ulterior adoptării ordonanţei un comunicat în care menţiona că modificări de acest fel trebuie făcute de Parlament, iar ordonanţele trebuie utlilizate „pe cât de rar posibil, aşa cum prevede Constituţia României”. Ambasada Marii Britanii la Bucureşti a precizat următoarele: „Legislaţia privind statutul aleşilor locali este o chestiune internă a României. Cu toate acestea, aşa cum am spus în numeroase alte ocazii, Guvernul britanic apreciază că modificările legislative intră în competenţa parlamentului ales democratic. Ordonanţele de urgenţă trebuie folosite pe cât de rar posibil, aşa cum prevede Constituţia României”.
De ce a declarat neconstituţională ordonanţa
CCR a decis că Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 55/2014 privind migraţia aleşilor locali este neconstituţională, fiind admisă astfel sesizarea parlamentarilor PNL.
Judecătorii CCR au decis, cu majoritate de voturi că ordonanţa este neconstituţională şi că Parlamentul urmează să reglementeze, prin legea de respingere, „măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.55/2014 pentru a le pune de acord cu decizia Curţii Constituţionale”, conform unui comunicat de presă al CCR.
Această indicaţie a CCR cu privire la efectele juridice ale respingerii legii sunt motivate prin art.115 alin. (8) şi art.147 alin. (2) din Constituţie.
Articolul 115 se referă la delegarea legislativă şi la ordonanţele de urgenţă emise de Guvern. La alineatul 8, se specifică faptul că „prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei”.
Articolul 147 se referă la deciziile Curţii Constituţionale, iar la alineatul 2, se specifică faptul că „în cazurile de neconstituţionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat să reexamineze dispoziţiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curţii Constituţionale”.
Prevederile acestei ordonanţe au permis migraţia aleşilor locali, într-o perioadă de 45 de zile, fără ca aceştia să-şi piardă mandatul. Înainte de alegerile prezidenţiale, aproximativ 500 de primari au optat pentru trecerea la PSD.
Ordonanţa de urgenţă a fost respinsă iniţial de plenul Camerei Deputaţilor, însă a fost aprobată de Senat, la începutul lunii decembrie 2014.
www.gandul.info